Our Anniversary!

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Follow Me ;)

Thursday, April 12, 2012

Saya Sakit Perut..

kata-kata aluan : insyaAllah blog aku ni akan aku akan menjadi salah satu blog untuk para ibu mencari tip-tip mengenai penjagaan baby dari dalam perut lagi sampai la mereka membesar setahun.. untuk simpanan aku jugak ni.. sebab aku ambil semua tips ni dari majalah.

kali ni nak share pasal bila baby sakit perut.

Bukan hanya orang dewasa, kanak-kanak dan bayi juga mudah mengalami sakit perut. Sudah tentu apabila keadaan ini berlaku pada bayi yang belum pandai berkata-kata agak merisaukan anda apatah lagi bila sikecil asyik meragam dan menangis.
Terdapat pelbagai sebab yang boleh menyebabkan bayi sakit perut samada yang berpunca dari faktor pemakanan, cuaca mahupun persekitaran yang tidak bersih. Yang penting, anda menitikberatkan soal penjagaan kebersihan untuk melindungi bayi daripada bakteria yang jadi punca sikecil sakit perut.

Berikut tip yang boleh anda amalkan untuk mengurangkan risiko jangkitan bakteria yang menyebabkan risiko jangkitan bakteria yang menyebabkan bayi sakit perut.

- Pastikan semua peralatan yang digunakan untuk sikecil seperti botol susu disteril sebelum digunakan.
- Basuh tangan sebelum memegang peralatan yang akan digunakan untuk sikecil anda.
- Sebaiknya simpan peralatan yang telah disteril didalam balang steril sebelum digunakan supaya terhindar daripada pencemaran bakteria.
- Keringkan bahan yang sudah disteril diatas tisu bersih.
- Elakkan memberi bancuhan susu yang sudah lama atau yang sudah disimppan dalam peti sejuk lebih daripada 24 jam.
- Elakkan memanaskan semula susu untuk diberikan kepada sikecil semata-mata kerana tidak mahu membazir. Proses tersebut boleh membiakkan lagi bakteria. Buat susu baru setiap kali sikecil mahu menyusu.
- Jangan simpan lebihan susu yang diminum oleh sikecil untuk penyusuan berikutnya. Ini kerana air liur bayi telah mencemari susu tersebut.

*aku akan jadi cuak bila tengok baby nangis macam kene pukul.. huhu

2 comments:

Unknown said...

Bagus sangat tips, baby memang perlukan penjagaan rapi. Yang penting biar dorang membesar dengan sihat :)

Unknown said...

Reena : betul tu dear... budak2 skang kan banyak yg sakit2 je.. kesian :( n untuk panduan diri sendiri gak ni..