Our Anniversary!

Daisypath Anniversary tickers

Follow Me ;)

Saturday, April 7, 2012

Ajal maut ditangan Tuhan

baru je semalam aku ceritakan hal qaisara.. beberapa minit selepas itu, aku dapat berita dari kakak aku di kampung. kakak aku bagitahu kakak yang duduk sebelah katil aku semasa dalam wad bersalin di hospital manjung hari tu da meninggal dunia.. akibat jatuh dalam bilik air rumah dia. innalillah... terkejut gak aku dengan berita ni. seingat aku.. kakak tu ramah giler. dah tu pula, dia la ibu yang paling berusia kat situ melahirkan anak. umur dia 45 tahun. dan melahirkan anak yang keduabelas. aku tak sempat pun nak tengok anak dia. coz anak dia ditempatkan dalam wad icu baby gak sebab demam kuning dan lahir tak cukup bulan.

imbas kembali.. *da macam novel lak
kakak tu baik sangat. dia bagi aku minyak angin untuk disapukan pada kaki.sebab masa tu aku takde bawak apa-apa minyak pon. ye la kiranya masa tu dalam pantang dah. dia kata ambil la minyak tu terus. dia ade banyak minyak lagi. dia pon bagi aku sebuku roti gardenia yang besar. maaf kak.. aku tak makan pon. sebab takde selera lansung masa duduk dalam wad. bukan disebabkan tak sedap. tapi takde selera bila memikirkan anak takde disisi.

kakak ni banyak bercakap... slang dia cakap pon loghat utara. sebab dia berasal dari pantai remis, perak. orang-orang kat situ memang cakap macam orang kedah pun.. aku hanya dengar je la... seingat aku, sepanjang aku berada dalam wad tu, dia panggil aku dengan nama 'su'. tsk tsk tsk.. mungkin dia ingat nama aku su sebab anak-anak buah aku panggil aku mak su... huhu

dia cerita anak-anak dia ade yang dia jaga. ade gak yang dia beri pada orang. akibat dari himpitan kehidupan yang susah. kakak tu kata lagi.. 'kak pon tak sangka kak mengandung lagi.. kak ingat da abih da.. tengok-tengok ada lekat' bercerita sambil ketawa.. hehe... tapi dia kata dia da ikat peranakan dia da sebab da taknak mengandung lagi disebabkan faktor usia. walaupun kadang-kadang aku rasa keramahan dia tu membuatkan aku tak selesa, tapi alhamdulillah.. kadang-kadang aku rasa hilang sket rasa kesunyian aku tu.. masa aku keluar dari wad pun aku tak jumpa dia. sebab keadaan emosi aku tak mengizinkan...

pada kakak katil sebelah dalam wad... semoga Allah tempatkan dirimu didalam golongan orang-orang yang dikasihi.. tenanglah kakak disana.. kesian pada baby dia kan.. seusia qaisara... semoga anak-anak kakak tu dapat menjaga adik dorang dengan baiknya...

al-fatihah..

*ajal maut tanpa mengira usia.. hari ini kita rasa bahagia.. siapa tahu esok lusa kita dijemputNya..

2 comments:

kEy said...

al-fatihah~~

Reena said...

Al-fatihah :'(

Semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang beriman. Amin