Our Anniversary!

Daisypath Anniversary tickers

Follow Me ;)

Thursday, March 1, 2012

Menu semasa berpantang

da nak dekat habis pantang ni.. baru la ade hati nak kongsi ngan korang menu yang aku makan masa berpantang.. keseluruhan hari, aku banyak makan ikan gelama jer.. ayam tu ade la kadang-kadang.. sayur pon sama.. buat pengetahuan korang.. aku bersalin secara czer.. orang lain elok je makan buah limau kan.. but not me.. tak ngam kot.. huhu..


ikan gelama mak ilaii ilai... hehe.. selalunya mak aku buat masak rebus or kukus jer.. bahan-bahan yang ade kat dalam tu biasa la.. bawang merah, bawang putih, halia, lada hitam. tak perlu tumis-tumis... sebab aku tak nak minyak.. sedap jugak.. 


kalau nak kasi 'umphh' lagi.. tabur lada hitam atas nasi.. gaul-gaulkan.. letak halia.. pas tu.. ngap! 


sayur sawi sahaja tau.. buat masak air je.. 


untuk sarapan pagi dengan minum petang.. milo 'o' panas cicah dengan biskut jer..


lagi satu menu ni.. ayam panggang lam oven jer.. bahan-bahan asasnya sama gak.. halia, bawang merah ngan putih, kunyit, lada hitam.. tumbuk-tumbuk.. lumurkan kat ayam then perap selama setengah jam pon da cukup. tapi aku tak galakkan untuk makan ayam selalu tau.. ada yang rasa gatal-gatal gak kalau makan ayam. tak pun, berat susah nak turun... heheh.. paham-paham je la ayam... 

so far, aku rasa berat aku da turun. tapi tak tau la berapa kilo turunnya.. malam-malam memang aku tak makan. jadual permakanan aku ..

9am - breakfast (milo o panas/ horlick o panas/ kopi o panas + biskut kering)

12pm - lunch (nasi kosong + ikan gelama kukus + air suam)

3.30pm - minum petang (milo o panas + biskut kering) *kadang-kadang aku minum je without biskut

6.30pm - 7.00pm - makan malam ( nasi kosong + lauk tengahari tadi yg da dipanaskan.. haha + air suam)

9.00pm - kalau lapar sangat, aku bancuh milo o panas cicah biskut. tak pun, aku minum jer.. sebab aku rasa air milo tu leh wat kita rasa kenyang la.. 

tu jer yang aku dapat kongsi ngan korang. menu aku memang sederhana. tak nak manja kan sangat tekak ni nak makan sedap-sedap. lagi pun, mak aku da tak berapa larat.. so, yang ada ni pon aku da bersyukur sangat dengan Allah..

terima kasih Allah, terima kasih mak..



2 comments:

cha said...

Mcm akak sy dulu czer gak. Dia kene mkn haruan. Eee sy dhla geli ikan haruan tu. Tp mg kene ada halia dgn lada hitam la kan. Lg brp hari sis?

adriea said...

a'a la .. cha mengingatkan akak la. akak tertinggal menu ikan haruan.. hehehe. mmg tak sanggup tgk kepala ikan haruan.. tp terpaksa makan gak.. utk kesihatan. huhu.. time berpantang ni mmg elok makan yg panas2.. sbb sejuk2 ni tak elok utk kesihatan masa berpantang.. insyaAllah jumaat ni akak last day :)..