Our Anniversary!

Daisypath Anniversary tickers

Follow Me ;)

Tuesday, August 19, 2008

anak ayam

ayam
bermacam ayam
ada ayam kampong ayam bandar ayam bla bla.. (lupe lirik. kompom xleh masuk jgn lupe lirik)
ibu si ibu ayam
telur di eram
anak sereban

ni lirik lagu ayam jalil hamid dulukan. popular gile. hehehe..
nape aku nyanyi lagu ayam ni? kamis yg lepas.. (lamenya..) mak,kakak, ngan aku telah berpoya-poya pergi ke pekan kamis (mcm pasar malam gak. tp siang je. sampai kul 6 ptg. kebanyakannya suma peniaga cina) saje nak g jengguk kat situ. kakak aku yg balik dari kl tu la nak pegi. aku on je. dreba la katakan. sampai je kat sane, aku kecut perut ngan peniaga melayu yg jual buah-buahan tempatan. mau taknya.. lalu je kat dorang bukan nak jerit.. aaa kak. mai mai mai beli buah duku, buah rambutan .. ext ext.. tapi dorang dok jerit. wahhh adik ni.. segak lawa segak lawa segak lawa! sambil tgk ngan mata yg mengerunkan. mcm nak telan pon ade. aduhh.. kompom oang tamo beli buah kat die. lari lagi ader la. huhuh..

pas tu masuk kat dalam lagi .. dari jauh aku dengar sayup-sayup bunyi mcm trompet. lam ati aku dok pikir munyik ape la tu. ade psembahan ape?? ke.. ade org jual ular?? huaaaaaaaa (dah la aku takut ngan menatang tu) aku jalan dekat-dekat ngan akak aku. (cuak beb) last2 bile dah dekat ngan munyik tu. laaa....



pemintak sedekah rupanya.. yang main terompet tu buta. ade tali yg guide dia .. yg di sambungkan dengan rakan dia yg cacat kat bawah tu. dia ikut kawan dia yg berkaki kan roda tu la. huhuh sian je aku tengok. seksa kawan dia nak bergerak dengan menggunakan tangan. dengan keadaan jalan yg tak rata. penuh ngan batu-batu tu. tapi bila aku jeling tgk tong yang ade kat depan kawan dia tu. pergh~ penuh beb. alhamdulillah.. murah rezeki dorang.

pas tu aku n kakak n mak teruskan perjalanan. benti kat tempat org jual air. dahaga la pulak. dari tengahari aku tak makan-makan lagi. huhuhu pas tu g beli rojak (pasembor). jalan-jalan lagik. tade yang menarik perhatian kitorang. bese la ramai peniaga cina. last-last pegi kat tempat orang jual anak-anak ayam. hehehe.. ape lagi lame gak la menebeng (lepak) kat situ. tengok-tengok anak ayam. aku cakap kat akak. ni nak tengok aje ke anak-anak ayam ni? kat umah pon ade kalo nak tengok. akak cakap ntah try tanye mak die nak beli tak anak ayam ni tambah koleksi. aku pon tanye ler. mak nak ke anak ayam ni yati tanye. bole gak mak kate. rupa-rupanya macam-macam jenis anak ayam yang ade. ade anak ayam kampung, anak ayam gajah (gajah punye kot), anak ayam kampung ladang (terbaik dari ladang) anak ayam daging (yg lain tade daging la yer?) pas tu aku suh mak pilih anak ayam kampung. mak pon ckp ngan tokei tu. kasi saya 10 ekor. bole tau ka mana jantan mana betina? mak kate. lame tokei tu diam. kalau dia anak ayam gajah saya bole tau. anak ayam kampung saya tak berapa tau. erk??? ape beza nya yer? aku tgk anak ayam gajah tu tade belalai pon. same je ngan anak ayam kampung. muahahaha.

mak pon redah je la. suh cina tu pilihkan 5 ekor ade rambut. 5 ekor tade rambut. wakakakaka. selesai je pilih ayam-ayaman, ktorang gerak lagi. nampak ikan lakkk. akak suh beli ikan guppy letak lam pasu besar yg ade kat umah tu. somellll... banyak kali da aku beli ikan guppy ni. tp manyak kali gak dorang menemui ajal. harap-harap kali ni dorang menemui kebahagiaan la lam pasu besar mak aku tu.

pas beli ikan, ktorang pon meneruskan pjalanan.. dalam pjalanan tu tserempak ngan peminta sedekah tadi. huhuhu memang banyak hasil yg dorang dapat ni. pas tu terus g beli buah duku langsat. (kat kedai lain ha. bukan kat kedai segak lawa tu.. sengal kalau beli kat situ) aku ni dok nunggu je mak ngan akak aku pilih buah. hadoi.. lame tul. nak pilih buah pon berjam. aku bukan ape. da rimas. rasa nak balik sangat-sangat da. tatau nape. aku tak selesa ngan suasana kat situ. ngan penjual-penjual yang menjerit segak lawa tu la. ngan jual sayur mengalahkan jual tudung pree la. ish macam-macam la. dah selesai pilih buah trus balik. lalu gak kat tempat segak lawa tu. aku rasa mcm nak fire je dorang macam otomen memfire resakse tu. bukan kat kitorang je dorang wat macam tu. kat pompan-pompan lain yang lalu kat situ pon kene gak. giler kot. dah la mak aku dorang panggil tok. dorang ingat aku cucu mak aku. bole?? memang giler. sian mak... nasik die tak ketuk kepala dorang satu persatu. akakaka







aih.. same je rupa anak-anak ayam ni. tak ingat da aku mane anak ayam gajah mane anak ayam kampung. kembo kot dorang ni. hahaha. tapi yg pakai baju tu anak org ye saudara saudari sekelian.



ha. tu ade anak ayam belang-belang lak. lupe da aku anak ayam ape tu. anak ayam kude belang kot. dah ade anak gajah tadi kan. ahahaha... nnt next entry aku masukkan gamba guppy lak.

No comments: