Our Anniversary!

Daisypath Anniversary tickers

Follow Me ;)

Monday, April 13, 2009

Muhasabah Diri

Cantik Di Hati

Cukup adalah persoalan kepuasan hati. cukup hanya boleh diucapkan oleh orang yang bersyukur atas apa yang di peroleh. Tak perlu takut berkata cukup. mengucapkan kata cukup bukan bererti kita berhenti berusaha. 'Cukup' juga tidak boleh disama erti anda sudah berpuas hati. mengucapkan kata cukup membuat kita melihat apa yang telah kita terima, bukan apa yang belum kita dapatkan. jangan biarkan kerakusan manusia membuat kita sukar untuk mengungkapkan kata cukup. belajarlah mencukupkan diri dengan apa yang ada pada diri kita hari ini, maka kita akan menjadi manusia yang berbahagia dan sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. belajarlah untuk berkata 'Cukup'


artikel ni aku amik dari majalah wanita keluaran 10-16 april 2009.
yup... memang hakikatnya manusia ni sukar untuk berkata cukup. btol tak? macam aku ni kadang-kadang tak penah cukup nak membeli barangan macam beg, kasut, baju, tudung dan macam-macam keperluan lagi. kadang-kadang sampai terlebih sudah!
macamana aku nak kuatkan semangat aku supaya tak berboros ek?
dah name pon perempuan. kalo nampak sales lagik la. macam harus sangat terjebak ke dalam kancah shopping tu. huhuhuhu...... *buruk nye perangai...
ye la.. kadang-kadang kita nak menunjuk-nunjuk pada seseorang. tapi aku .... tak.. aku hanya nak kelihatan cantik jer.. huaaaaaa~ *macam bodo je rasanya ni..
akak aku lak penah cerita pasal adik ipar dia... dorang ni macam nak lawan sape yang lagi hebat kot. aku pon tak tau.. bila sorang beli perabut.. yang sorang lagi mesti nak beli perabut gak. bila sorang nak mulakan perniagaan, mula la yang pihak lagi satu tu pon nak start berniaga. tapi dia tak sedar ape yang dia buat tu bole mendatangkan kerugian yang amat sangat. coz memang secara terang-terangan dia tak mampu. ape yang dia mampu, tambah hutang. *ish ish ish ish.. sambel geleng kepala...
aku? aku memang la mampu.. memang aku tak susahkan kuarga. aku guna duit sendrik jer untuk berbelanja. siyes!! tapi makin lama.. aku rasakan habit aku ni makin siriess!! makin la buruk rasanya. bukan lagi heaven...
boros weh! tak baik untuk kesihatan! huhuhuhu.. lain la kalo aku menang anugerah bintang populer macam nabil macam tadik. *selambe je pelok irma ngan letak telinga kat perut shira! hahahaha... aik.. tibe2 masuk bab abph ni... hahaha
yer.. kalo aku kaya camne la ek? sure cepat mesken. sbb terlalu boros! hahahahaha

mulai dari saat ini.. aku akan cuba sedaya upaya aku untuk berkata 'cukup' dengan ape yang aku ade sekarang ni. bila rezeki da bertambah, haruslah aku tak lagi boros. biar la orang kate aku hajah bakhil sekali pon... nauzubillah... lom sampai tahap kedekot lagi weh.. huhuhu
ye.. 'cukup' la dengan ape yang ade ni.....
cukup! tayah berbelanja secara berlebihan.. kalo simpan duit tu kan bagos......
cukup... bersederhanalah dalam hidup..

alhamdulillah.. aku puasa ganti lagi ari ni. rasa macam best je puasa ni. coz bila puasa, aku dapat menahan diri dari berbelanja..

No comments: